English

 


פרסומי PMW
תערוכה של הרש"פ לכבוד ביקור האפיפיור מציגה פלסטינים בתור ישו
Share |
תערוכה של הרש"פ לכבוד ביקור האפיפיור 
מציגה את הפלסטינים בתור ישו
 
התערוכה מציגה ציורים קלאסיים 
של אירועים מהתנ"ך והברית החדשה 
משולבים בצילומים של פלסטינים 

התערוכה הוכנה לבקשת ועדה  
נשיאותית רשמית של הרש"פ 
   
איתמר מרכוס ונאן ז'אק זילברדיק
 
לקראת ביקורו של האפיפיור פרנציסקוס בימים אלה בישראל וברשות הפלסטינית, הרש"פ ארגנה תערוכת אמנות הכוללת יצירות המציגות את הפלסטינים כישו.  

התערוכה מורכבת ממיצגים ויזואליים המשלבים יצירות אמנות קלאסיות, שבהן מתוארות סצנות מהתנ"ך והברית החדשה, עם צילומים של פלסטינים. התערוכה הוכנה על ידי המוזיאון הפלסטיני, "על פי בקשת הוועדה הנשיאותית העליונה לענייני כנסיות." [אל-חיאת אל-ג'דידה, 20/05/2014]

כפי שתיעד בעבר מכון "
מבט לתקשורת פלסטינית", הרש"פ מציגה מזה שנים את ישו כפלסטיני, וטוענת כי שלא היה יהודי, כפי שמקובל גם במקורות הנוצריים, אלא "פלסטיני."  על ידי כך טוענת הרש"פ, כי קיימת היסטוריה פלסטינית שמגיעה עד לתקופה של ישו. מחמוד עבאס למשל אמר לאחרונה, כי ישו היה "שליח פלסטיני." התערוכה הזו מחזקת את הטענה שישו היה פלסטיני, על-ידי חיבור ויזואלי של דמותו, כפי שהיא מוכרת באומנות הקלאסית, עם צילומים עכשוויים של פלסטינים.

כמה מהמיצגים בתערוכה חוזרים ומדגישים מסר נוסף של הרש"פ, והוא כי הפלסטינים סובלים באופן דומה לסבלו של ישו. (ראה הודעת המוזיאון בהמשך.)

אחת הדוגמאות ליצירות האמנות שעברו שינוי היא "קבורת ישו" של רפאל (1507), המתארת את נשיאת גופו של ישו המת לקבורה. בגרסה הפלסטינית הוחלפו רגליו של ישו ברגליו של פצוע פלסטיני, הנישאות בידי איש, בזמן שחייל ישראלי מביט מהצד במתרחש.

"קבורת ישו" (1507) הגרסה הפלסטינית החדשה של "קבורת ישו"

בציור של קרוואג'ו "ספקנותו של תומאס הקדוש" (1602), בוחן תומאס הספקן את פצעיו של ישו כדי לוודא את קימתו לתחייה של ישו. בגרסה הפלסטינית החדשה של יצירת האמנות, הוחלף החלק של החזה הפצוע של ישו, בצילום של יד אוחזת בתעודת זהות פלסטינית. מכך ניתן בבירור להבין כי ישו מזוהה כפלסטיני. תומאס, המייצג בציור המחודש כנראה חייל ישראלי, בוחן את התעודה.

"ספקנותו של תומאס הקדוש" (1602)
הגרסה הפלסטינית החדשה של
"ספקנותו של תומאס הקדוש"

ביצירה של קראצ'י, "האבל על מות ישו" (1606), המתארת את גופת ישו המת המוקפת במתאבלים, הוחלפה גופת ישו המת בתמונת אישה פלסטינית העומדת בין הריסות בית. 

"האבל על מות ישו" (1606)
הגרסה הפלסטינית החדשה של "האבל על מות ישו"

בציור של מורילו "ישו מרפא את הנכה בבריכת בית חסדא" (1670), שבו ישו מרפא איש סובל ליד בריכה, הוחלף הרקע של בריכת הריפוי בצילום של גדר ההפרדה עם פלסטיני היושב למרגלותיה.

"ישו מרפא את הנכה בבריכת בית חסדא" (1670)
הגרסה הפלסטינית החדשה של "ישו מרפא את הנכה בבריכת בית חסדא"

לסיום, ביצירתו של רמברנדט, "עקידת יצחק" (1635), שבה מצויר המלאך המונע בידו של אברהם, המכסה בידו השנייה את פני בנו יצחק, מלחתוך את גרונו של בנו, הוחלף אברהם בחייל ישראלי בגירסה הפלסטינית של הציור.

"עקידת יצחק" (1635)
הגרסה הפלסטינית החדשה של "עקידת יצחק"

מיצגים אלה ואחרים, יוצגו ברחבת כנסיית המולד ובמחנה הפליטים דהיישה במהלך השבוע של ביקור האפיפיור. מטרת התערוכה, לפי עיתון הרש"פ, היא לחשוף את הסבל של הפלסטינים הנגרם על ידי ישראל. [אל-חיאת אל-ג'דידה, 20/05/2014]

הוועדה הנשיאותית העליונה לענייני כנסיות, שארגנה תערוכה זו, היא מוסד של הרש"פ ש"הורכב על פי צו של הנשיא מחמוד עבאס," לפי אתר האינטרנט של הוועדה.

לחץ לדוגמאות נוספות
להצגת ישו כפלסטיני על ידי הרש"פ.

להלן הדיווח בעיתון הרשמי של הרש"פ על התערוכה שהרש"פ ארגנה לכבוד האפיפיור:

כותרת: "המוזיאון הפלסטיני מקבל את פני האפיפיור פרנציסקוס עם מיצגים ויזואליים השופכים אור על חיי עמנו בצל הכיבוש"
"'שים את אצבעך על הפצע והיווכח בקיומי' (מבוסס על 'הבשורה על פי יוחנן' 27:20) - עם המסר הזה יקבלו הפלסטינים את פני האפיפיור פרנציסקוס בביקורו בבית לחם ביום ראשון. המסר הזה יומחש באמצעות מיצגים ויזואליים שעיצב המוזיאון הפלסטיני, על פי  בקשת הוועדה הנשיאותית העליונה לענייני כנסיות. המיצגים יפוזרו ברחבת כנסיית המולד ובמחנה הפליטים דהיישה במהלך השבוע, בצורה של שלטים גדולים וגלויות דואר, על מנת לתעד את הביקור ההיסטורי ולשפוך אור על חיי היומיום של הפלסטיניים בצל כיבוש ישראלי מתמשך.
המיצגים... עוצבו באמצעות שילוב ציורים מערביים קלאסיים מפורסמים עם תצלומים מהעיתונות ותמונות מארכיון אונר"א. בעוד שהציורים הקלאסיים נבחרו כדי לייצג סצנות מסיפורי הברית החדשה, שהתרחשו בפלסטין בעבר הרחוק, התצלומים משקפים מציאות כואבת שהפלסטינים חוו ועודם חווים תחת הכיבוש."
 [אל-חיאת אל-ג'דידה, 20/05/2014]

תיאור התערוכה על ידי המוזיאון הפלסטיני:
כותרת: "פרויקט 'בנוכחות הכס הקדוש'"
"המוזיאון הפלסטיני משיק פרויקט חדש לכבוד ביקורו של האפיפיור פרנציסקוס בפלסטין. כרזות המשלבות צילומי עיתונות של הנופים והאנשים של פלסטין מעץ האחרונה, עם יצירות אומנות מערביות מתקופת הבארוק, שבהן מתוארות סצנות מהתנ"ך, יקשטו את כיכר מנגר בבית לחם, וידגישו את המתח הקיים בין הדימוי העממי של ארץ הקודש, לבין ההיסטוריה המתמשכת של סבלה של פלסטין תחת כיבוש ודיכוי."
[אתר האינטרנט של מוזיאון פלסטין, http://www.palmuseum.org/exhibitions-news/news/in-the-presence-of-the-holy-see-project , נכון ל- 22/05/2014]


הידיעה הקודמת הידיעה הבאה



לארכיון פרסומי PMW




Created by swat