מאת מוריס הירש עו"ד, 22/09/2021
- יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) הוא כמעט
בן 86. הוא נמצא כעת בשנה ה-17 של הקדנציה הראשונה שלו
בת ארבע השנים כיו"ר הרשות. בנוסף להיותו יו"ר הרשות
הפלסטינית, עבאס הוא גם ראש אש"ף וראש פת"ח.
- באופן תאורטי, לאחר הסתלקות עבאס הרשות תצטרך לערוך
בחירות כדי לקבוע מי יהיה יו"ר הרש"פ.
- סקרי דעת קהל פלסטינים מראים כי המועמד המוביל לנצח
בבחירות הבאות לראשות הרש"פ הוא מרואן ברגותי, מחבל
שהורשע בגין חלקו ברצח חמישה בני אדם ומרצה כיום חמישה
מאסרי עולם מצטברים.
- בבחירות כלליות, חמאס, ארגון טרור מוכרז בישראל
ובעולם, יזכה, ככל הנראה, בשליטה ברש"פ.
- בהיעדר תרבות דמוקרטית כלל, ייתכן בהחלט, כי עבאס
יוחלף באחד ממנהיגי פת"ח האחרים המתחרים לרשת את
תפקידו.
יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס יהיה בן 86 בנובמבר
הקרוב. לא ברור מי יחליף אותו, אבל מה שבטוח הוא שהסתלקותו
תעורר אי יציבות בעוד מספר דמויות בולטות מנסות למצב את
עצמן כיורשו.
חוסר הוודאות ביחס לגורל הרש"פ ולגורל השליטה ברש"פ, הופך את
התכנון לטווח הקצר והארוך לכמעט בלתי אפשרי, וזאת הן ביחס
לאזור יהודה ושומרון והן, ובהרחבה, לרצועת עזה. הבעיה הופכת
סבוכה יותר לנוכח העובדה שעבאס אינו מחזיק בתפקיד מרכזי
אחד, אלא בשלושה: יו"ר הרשות; ראש הארגון לשחרור פלסטין
(אש"ף); וראש פת"ח.
בדוח זה נבחן כל אחד מהתפקידים הללו, וכיצד מאבק הירושה בכל
אחד מהם עלולה להשפיע על הפוליטיקה הפלסטינית.
עבאס כיו"ר הרשות
הרשות הפלסטינית הוקמה בשנת 1994 בעקבות "הסכמי אוסלו", שם
גנרי שניתן לסדרת הסכמים שנחתמו בין ישראל לארגון השחרור
הפלסטיני (אש"ף) משנת 1993 עד לשנת 1995. ההקדמה ל"הסכם
הביניים הישראלי-פלסטיני ביחס לגדה המערבית ורצועת עזה" משנת
1995, הגדירה את הרשות הפלסטינית כ"ממשל עצמי בשלב
הביניים... עבור העם הפלסטיני בגדה המערבית וברצועת עזה,
לתקופת מעבר שלא תעלה על חמש שנים... אשר תוביל להסדר קבע
המבוסס על החלטות מועצת הביטחון 242 ו- 338."
בפועל, בעוד תקופת הביניים של חמש השנים הסתיימה ללא הסדר
קבע לפני שנים, הרש"פ המשיכה בפועל לתפקד כגוף השלטוני
הפלסטיני.
על מנת לבחון את השאלה מי יכול להחליף את עבאס כיו"ר הרש"פ,
מכון "מבט לתקשורת פלסטינית" ניתח סקרי דעת קהל שנערכו על
ידי המרכז הפלסטיני למחקר מדיניות וסקרים (PCPSR) מאז
2017. הסקרים מספקים צוהר למגוון נושאים הנוגעים לחברה
הפלסטינית, כולל, בין היתר, עמדות והעדפות פלסטיניות לתפקיד
יו"ר הרשות והרכב המועצה המחוקקת הפלסטינית - כלומר פרלמנט
הרש"פ.
הסקרים מראים באופן עקבי כי המועמד המועדף להחליף את עבאס
הוא מרואן ברגותי. ברגותי הוא מחבל מורשע, שמרצה חמישה
מאסרי עולם רצופים בכלא הישראלי. הוא הורשע בשנת 2004 על ידי
בית המשפט המחוזי בתל אביב על כך שעמד בראש גדודי חללי
אל-אקצא - ארגון טרור מוכרז בישראל, בארה"ב ובאיחוד האירופי
- ובגין חלקו ברצח חמישה בני אדם. כדי שמרואן ברגותי יחליף
בפועל את עבאס, הרש"פ תדרוש שהנשיא הרצוג יעניק לו חנינה או
הקלה מיוחדת בעונש, דבר בלתי סביר בעליל
על פי הסקרים, המועמד המועדף אחרי ברגותי, הוא איסמעיל
הנייה. הנייה הוא ראש הלשכה המדינית של חמאס, שגם הוא ארגון
טרור מוכרז בישראל, בארה"ב ובאיחוד האירופי.
מועמדים נוספים, ששמותיהם הוזכרו על ידי הפלסטינים שנשאלו
במסגרת סקרי דעת קהל, להחליף את עבאס כוללים:
• מוחמד דחלאן, בכיר לשעבר במנגנון הביטחון המסכל
בעזה שהסתכסך עם מחמוד עבאס. מאוחר יותר הוגש נגדו כתב
אישום על ידי הרש"פ, והוא הורשע בהיעדרו בגין הונאה ונידון
לעונש מאסר;
• יחיא סינוואר, מחבל-רוצח מורשע שעומד כעת בראש
חמאס בעזה. הוא שוחרר במסגרת העסקה לשחרור החייל החטוף,
גלעד שליט;
• חאלד משעל, מנהיג נוסף של חמאס;
•
מוחמד אשתייה, ראש הממשלה הנוכחי ברש"פ;
• מוסטפה ברגותי (עצמאי);
• סלאם פיאד, ראש ממשלה לשעבר ברש"פ.
בעוד דחלאן נהנה מתמיכת 6% ממשתתפי הסקר, האחרים נהנים כל
אחד רק מ-2% תמיכה בלבד.
הגם שתפקיד יו"ר הרש"פ מחזיק בסמכויות הביצוע, בתיאוריה הגוף
המחוקק העיקרי של הרש"פ אמור להיות המועצה המחוקקת. על פי
סקרי ה- PCPSR, כאשר עבאס יסתלק וייערכו בחירות כלליות
למועצה המחוקקת, תהיה השליטה ברשות, ככל הנראה, בידי חמאס.
הואיל והתחזית לפיה ארגון טרור מוכרז ישתלט על הרש"פ נראית
עגומה, הן לרש"פ והן לקהילה הבינלאומית, "החדשות הטובות" הן
כי לרש"פ חסרה כל מסורת דמוקרטית של ממש, וזאת בלשון
המעטה.
בתיאוריה, החוק ברש"פ קובע כי יו"ר הארגון ייבחר בבחירות
כלליות אחת לארבע שנים, ושהיו"ר הנבחר יכול לכהן בתפקיד
למשך שתי קדנציות בלבד. בפועל, ב-25 השנים האחרונות התקיימו
בחירות לתפקיד יו"ר הרש"פ רק פעמיים.
יאסר ערפאת נבחר בבחירות הראשונות בשנת 1996, ונשאר בתפקידו
עד למותו בשלהי שנת 2004. עבאס נבחר בשנת 2005 וכיום הוא
נמצא בשנה ה-17 לכהונתו הראשונה בת ארבע שנים.
באופן דומה, חוק הרש"פ קובע כי המועצה המחוקקת תיבחר במסגרת
בחירות כלליות. חברי המועצה נבחרים לכהונה בת ארבע שנים.
למרות החוק, מאז שהוקמה הרש"פ, לפני למעלה מ-26 שנים,
התקיימו בחירות כלליות לבחירות למועצה רק פעמיים. הבחירות
הראשונות, שנערכו בשנת 1996, נשלטו לחלוטין על ידי הרשימה
של פת"ח שזכתה ב-55 מתוך 88 המושבים.
בבחירות השניות שנערכו בשנת 2006, זכתה חמאס ב-74 מתוך 132
המושבים, והקימה את הממשלה.
למרות הניצחון, ימי ממשלת חמאס הנבחרת היו מוגבלים. בתחילת
2007, עבאס הדיח את הממשלה הנבחרת והחליף אותה בממשלה
טכנוקרטית, ללא שיוך מפלגתי. עם הזמן הוחלפה אותה ממשלה
טכנוקרטית באנשי מפלגת הפת"ח של עבאס.
חמאס לא היתה מרוצה מההדחה, ובקיץ 2007 השתלטה על רצועת עזה,
ומאז היא ממשיכה לשלוט בה.
המצב הנוכחי, שבו חמאס שולטת ברש"פ ברצועת עזה, ופת"ח שולטת
במנגנוני הרש"פ בכל מקום אחר, לא צפוי להשתנות. על פי סקרי
ה- PCPSR, הרוב המכריע של הפלסטינים מאמינים כי גם אם
חמאס תנצח בבחירות הכלליות הבאות, פת"ח לא תוותר על שליטתה
באזורים ביהודה ושומרון הנמצאים בשליטת הרש"פ, ואם פת"ח
תנצח, חמאס לא תוותר על השליטה ברצועת עזה.
בדצמבר 2018 החליט עבאס לפזר את המועצה המחוקקת שנבחרה בשנת
2006. הצעד נועד להבטיח שחמאס לא תשתלט על הרשות כפונקציה
אוטומטית של חוקת הרשות.
לאחר זכייתו בבחירות בשנת 2006, חמאס מנה את נציגו עזיז
דוויכּ, כיו"ר המועצה המחוקקת. על פי חוקת הרש"פ, במקרה
שיו"ר הרש"פ מת או נבצר ממנו למלא את תפקידו, יושב ראש
המועצה המחוקקת ממלא את מקום יו"ר הרש"פ. כדי למנוע מדוויכּ
(וחמאס) להחליף אותו, עבאס פיזר את המועצה המחוקקת שבאותו
עת לא תיפקדה במשך יותר מ-12 שנים.
בסוף 2020 ארה"ב והאיחוד האירופי לחצו על עבאס לקבוע מועד
לבחירות חדשות למועצה המחוקקת, ולאחר מכן ליו"ר הרש"פ, וזאת
על מנת לחדש את הלגיטימיות של הנהגת הרש"פ. כאשר התקרב יום
הבחירות למועצה המחוקקת, עבאס הכיר בכך שפת"ח תובס בבחירות,
והוא העדיף לדחות את הבחירות, ללא הגבלת זמן, על פני אפשרות
לקבל את דין הבחירה הדמוקרטית. עבאס תירץ את דחיית הבחירות
בכך שישראל לא אפשרה את ארגון הבחירות של הרש"פ במזרח
ירושלים.
על פי סקר של ה- PCPSR שנערך ביוני 2021, מתוך 36 המפלגות
שנרשמו בבחירות, רק תשע היו עוברות את אחוז החסימה. הסקרים
ניבאו שחמאס היתה זוכה ב -36% מהקולות, פת"ח של עבאס היתה
זוכה ב -19% מהקולות, רשימתו של נאסר אל-קידווה היתה זוכה ב
-9% מהקולות ואילו רשימתו של דחלאן היתה זוכה ב-3% מהקולות
בלבד.
אף שאינו מוזכר באף אחד מסקרי ה-PCPSR, מאג'ד פרג', ראש
שירות המודיעין הכללי ברש"פ, הוזכר גם הוא כיורש פוטנציאלי
של עבאס כיו"ר הרשות. אף על פי שפרג' אינו המועמד הדמוקרטי
הקלאסי, תפקידו מעניק לו עוצמה רבה שניתן להשתמש בה בתואנה
של "הבטחת יציבות" ברש"פ המפולגת.
אמנם נכון שעקיפת בחירות חדשות סותרת לחלוטין את הכוונה של
חיזוק וחידוש הלגיטימיות של ההנהגה הפלסטינית, אך בהחלט לא
מן הנמנע שתומכי הרש"פ בזירה הבינלאומית יעדיפו העברת שלטון
לא דמוקרטית להחלפת עבאס, במקום להסתכן בהשתלטות חמאס.
עבאס כראש אש"ף
התפקיד השני שממלא עבאס הוא ראש הארגון לשחרור פלסטין
(אש"ף).
אש"ף, שהוקם בשנת 1964, הוא אוסף של פלגים פלסטינים, שחלקם
(כגון החזית העממית לשחרור פלסטין – חז"ע) הוכרזו כארגוני
טרור הן בישראל והן במדינות נוספות. מכיוון שפת"ח הוא הפלג
הגדול ביותר בארגון, ראש פת"ח הוא גם ראש אש"ף. עבאס ירש
מיאסר ערפאת את התפקיד של ראש פת"ח.
למרות שהרש"פ מציגה מצג של מבנה שלטוני מתפקד, המחזיק בכל
הסמכויות הנדרשות, אש"ף עדיין טוען שהוא "הנציג הלגיטימי
היחיד" של כלל הפלסטינים.
על פי אש"ף, הסכמי אוסלו רק יצרו גוף שלטון זמני - הרשות
הפלסטינית - המתפקד מכוח סמכותו של אש"ף ובכפוף לו. עד היום
נראה כי הוועד המרכזי והוועד הפועל של אש"ף הם שמקבלים את כל
ההחלטות העיקריות בשם הפלסטינים, ומצפה מראש הארגון, שמשמש
גם כיו"ר הרש"פ, ליישם את ההחלטות שהתקבלו.
חמאס אינה חברה באש"ף, ואינה מקבלת את הסמכות שאש"ף טוען
לה.
בפועל, הרש"פ ופת"ח משתמשים באש"ף כזרועם הארוכה ברחבי
העולם. מסיבה זו, הרש"פ שבשליטת פת"ח העבירה, מאז 2011 עד
סוף 2020, מעל 7.6 מיליארד שקל לאש"ף. אמנם לא ברור מה נעשה
ברוב הכסף שהועבר, אך חלקו שימש למימון הארגונים החברים
באש"ף, ובכלל זה הארגונים שהוכרזו כארגוני טרור.
מי שעומד בראש אש"ף נחשב, במידה מסוימת, לנציג לא רק של
הפלסטינים המתגוררים באזורי יהודה, שומרון ועזה, אלא גם של
הפלסטינים שמתגוררים ברחבי העולם.
בחוק המאבק בטרור האמריקאי, שנחקק בשנת 1987, הוכרז אש"ף
כארגון טרור. הגם שקביעה זו נותרה בתוקף, בעקבות הסכמי
אוסלו כל הממשלות האמריקאיות אפשרו לאש"ף להחזיק משרדים
רשמיים בוושינגטון הבירה. משרדים אלה שימשו ותפקדו, הלכה
למעשה, כשגרירות הפלסטינית בארה"ב.
המשרדים נסגרו בשנת 2018 לאחר שמשרד החוץ האמריקאי הגיע
למסקנה כי "אש"ף לא הצליח להשתמש במשרדו בוושינגטון כדי
לנהל משא ומתן ישיר ומשמעותי להשגת הסדר שלום כולל ולכן,
סגירת משרד אש"ף בוושינגטון תשרת את האינטרסים של מדיניות
החוץ של ארצות הברית." [חוות דעת משפטית של משרד החוץ
האמריקאי, "הגבלות סטטוטוריות על משרד אש"ף בוושינגטון", 11
בספטמבר 2018]
בעוד שנראה כי הממשל של הנשיא ביידן התחייב לפתוח מחדש את
משרדי אש"ף בוושינגטון, לכאורה כגוף המייצג את הפלסטינים,
סקרי דעת הקהל של ה-PCPSR מציגים ירידה עקבית בתמיכה
הפלסטינית באש"ף כ"נציג הלגיטימי הבלעדי של העם הפלסטיני."
בסקר דעת הקהל במרץ 2019, רק 54% מהנשאלים עדיין ראו באש"ף
את "הנציג הלגיטימי והיחידי" של הפלסטינים, לעומת 58% ביוני
2018 ו-69% בשנת 2006.
הואיל ועבאס השתייך לדור הוותיק של מנהיגים פלסטינים, ושימש
בו זמנית הן כיו"ר הרש"פ והן כיו"ר אש"ף, טושטשו רבים
מהגבולות בין שני התפקידים. אולם, ככל שתפסה הרש"פ תפקיד
דומיננטי יותר בייצוג הפלסטינים מצד אחד, והפופולריות של
חמאס גדלה מאידך גיסא, באופן טבעי, הלך ופחת התפקיד שמילא
אש"ף עד כדי כך שקיים ספק אם המצב שבו יו"ר אש"ף מכהן גם
כיו"ר הרש"פ – כפי שהיה מאז הקמת הרש"פ - יימשך גם בעתיד.
לפיצול שבין תפקיד יו"ר אש"ף ליו"ר הרש"פ יש השלכות לא
מבוטלות.
באופן פורמאלי בעוד שישראל מקיימת קשרי עבודה עם ומול הרש"פ,
היא מנהלת את המגעים המדיניים, ככל שישנם, עם אש"ף מבחינת
הפלסטינים. כאשר אדם אחד שימש כיו"ר של שני הארגונים, לא
היה הכרח להתעקש ולהחליט האם מדברים עם יו"ר אש"ף או עם יו"ר
הרש"פ.
אבל במצב של פיצול התפקידים, התמונה תיראה אחרת לחלוטין. כך
למשל, כיצד תגיב ממשלת ישראל למצב ובו נציג כלשהו מטעם פת"ח
משמש כיו"ר אש"ף, אך בתפקיד יו"ר הרש"פ ייבחר נציג מטעם
חמאס?
רק לאחרונה נפגש שר הביטחון גנץ עם מחמוד עבאס, והעניק לו,
לטענת הפלסטינים,
חמש
מתנות אסטרטגיות.
האם גנץ נפגש עם עבאס בכובעו כיו"ר אש"ף - יו"ר הארגון שמממן
ארגוני טרור ושאיתו מנהלת ישראל מגעים מדיניים - או כיו"ר
הרש"פ - יו"ר הארגון שמממן את תשלומי הרש"פ למחבלים? האם
ביקש גנץ להטיב עם כל הפלסטינים ברחבי העולם ולקדם מהלך
מדיני, או שמא מטרת הפגישה הייתה רק להטיב את חייהם של
הפלסטינים המתגוררים ביהודה, שומרון ורצועת עזה?
אם איסמעיל הנייה, ראש חמאס, ייבחר לתפקיד יו"ר הרש"פ, האם
גנץ יוסיף להיפגש איתו, או שמא רק ייפגש עם נציג פת"ח
שיעמוד בראש אש"ף? מה בדיוק יהיה כוחו של אותו יו"ר אש"ף?
לאחרונה הובהר שכל תקציב אש"ף בא מתקציב הרש"פ. אם תתפצל
השליטה על הרש"פ מהשליטה על אש"ף, מהיכן יבוא המימון של
אש"ף?
יש לכך גם השלכות על מדיניות וושינגטון. מאחר שחמאס שולט
ברצועת עזה וכנראה היה זוכה בשליטה גם על הרש"פ אלמלא בוטלו
הבחירות במאי, יש ספק גדול אם ממשל ביידן יכול לטעון באופן
לגיטימי, כפי שטענו בממשלים קודמים, כי קיומו של משרד אש"ף
בוושינגטון "יקדם את המאמצים האמריקאים לקידום השלום בין
ישראל לפלסטינים וכי מניעת אש"ף מלעסוק בפעילויות אלה תפריע
לדיפלומטיה האמריקאית". [חוות דעת משפטית של משרד החוץ
האמריקאי, "הגבלות סטטוטוריות על משרד אש"ף בוושינגטון", 11
בספטמבר 2018]
אם אש"ף כבר לא מייצג את הפלסטינים, לא תהיה שום הצדקה לכך
שהנשיא ביידן יפעיל את סמכותו הנשיאותית לעקוף חקיקה
אמריקאית ספציפית כדי לפתוח מחדש את משרדי אש"ף בארה"ב.
עבאס כראש פת"ח
התפקיד השלישי שעבאס ממלא הוא ראש פת"ח. פת"ח, שהוקמה בשנת
1959, היה באופן מסורתי הפלג הפלסטיני הגדול והדומיננטי
ביותר. ראש פת"ח נבחר בבחירות פנימיות במפלגה.
עבאס נבחר לראש פת"ח בשנת 2004 לאחר מותו של יאסר ערפאת.
למרות היריבויות הפנימיות, עד לאחרונה הציגה פת"ח, כארגון,
חזית מאוחדת שנתנה תמיכה גורפת במנהיגה היחיד.
החזית של האחדות בפת"ח נשברה לאחר שעבאס הודיע על קיום
בחירות למועצה המחוקקת במאי 2021. בעוד עבאס ניסה לאחד את
פת"ח תחת הנהגתו, פיצול היה בלתי נמנע.
לקראת הגשת רשימות לבחירות, שלושה מנהיגי פת"ח דומיננטיים
אחרים - מרואן ברגותי, מוחמד דחלאן ונאסר אל-קידווה (אחיינו
של יאסר ערפאת), שקלו להגיש רשימות משלהם.
ברגותי אמנם לא הגיש רשימה משלו, אך הוא סירב לבטא תמיכה
בעבאס. על פי סקר של ה-PCPSR שנערך זמן קצר לפני המועד
האחרון להגשת הרשימות, אילו היה ברגותי מציג רשימה משלו, הוא
היה זוכה לתמיכה של 28% של הבוחרים, לעומת 22% שהיו מצביעים
עבור "רשימת הפת"ח הרשמית" של עבאס.
על פי הסקר, בהתמודדות בין הרשימה של דחלאן לבין "רשימת פת"ח
הרשמית", דחלאן היה זוכה לתמיכה של 10% מהבוחרים, ורשימת
פת"ח הייתה זוכה לתמיכה של 29% מהבוחרים. בהתמודדות בין
רשימתו של אל-קידווה לבין "רשמית פת"ח הרשמית" אל-קידווה היה
זוכה לתמיכה של 7% בלבד מהבוחרים, ופת"ח הרשמית הייתה נהנית
מתמיכה של 30% מהבוחרים.”
הואיל ואין זה מופרך להעריך שהפיצול בפת"ח נבע מירידה
משמעותית בתמיכה בעבאס באופן אישי, ולא ביטא רצון ממשי לפרק
את פת"ח, מבט אל הבחירות האחרונות שהתקיימו בתוך פת"ח עשוי
גם לספק תובנה מסוימת לגבי יורשו של עבאס בראשות פת"ח.
הבחירות הפנימיות האחרונות בפת"ח התקיימו בשנת 2016. במקום
הראשון נבחר מרואן ברגותי. במקום השני נבחר ג'יבריל רג'וב,
במקום השלישי נבחר מוחמד אשתייה, במקום הרביעי נבחר חוסיין
א-שייח, במקום חמישי נבחר מחמוד אל-עאלול, במקום השישי נבחר
תאופיק טיראווי. נאסר אל-קידווה התברג רק במקום ה-11.
באופן תיאורטי אם עבאס מסתלק, ובהיעדר חנינה מיוחדת עבור
ברגותי,
ג'יבריל
רג'וב היה רואה את עצמו כמי שזכאי להיות המנהיג הבא
של פת"ח.
לאחר שמילא את תפקידו של ראש ממשלת הרש"פ במשך למעלה
משנתיים, גם
מוחמד אשתייה יראה את עצמו כמחליף
פוטנציאלי של עבאס כראש הפת"ח.
מחמוד אל-עאלול, עשוי להציג גם הוא את טענתו לרשת את
עבאס. בעוד שאל-עאלול התברג רק במקום החמישי בבחירות
הפנימיות, בתחילת 2017 עבאס מינה אותו לסגן יו"ר פת"ח, תפקיד
שהוא ממלא מאז.
לאחרונה דווח כי גם
חוסיין א-שייח', השר לעניינים
אזרחיים ברש"פ, שהוא בעל השפעה ניכרת על עבאס, צפוי אף הוא
לראות את עצמו כממשיכו.
השאלה העיקרית בנוגע לפת"ח עוסקת פחות בזהות המנהיג, אלא האם
המנהיג החדש יצליח לאחד מחדש את שורות הארגון המפוצל. פיצול
בפת"ח יבטיח, כמעט בוודאות, ניצחון והשתלטות של חמאס בכל
בחירות שייערכו ברש"פ.
סיכום
מאז הקמת הרשות, ראש פת"ח, שהוא גם ראש אש"ף, מתפקד, דה-יורה
ודה-פקטו, גם כיו"ר הרש"פ. הפופולריות הגוברת של חמאס,
שהביאה להצלחתה בבחירות בשנת 2006, הייתה הסימן הראשון לכך
שההגמוניה של פת"ח ואש"ף נמצאת בירידה. בעוד שהקהילה
הבינלאומית, ובמידה מסוימת חלק מהפלסטינים, היו מוכנים
לאפשר לעבאס, באופן אישי, לשמור על מראית עין של אחדות
פלסטינית, בפועל הרש"פ לא ייצגה את כל הפלסטינים במשך למעלה
מ-15 שנה. כאשר עבאס יסתלק צפוי להתרחש פיצול בפת"ח,
ותפקידו של אש"ף לא יהיה ברור.
בבוא יום הסתלקות עבאס יהיו שתי אפשרויות: לערוך בחירות
כללית להנהגת הרש"פ כולה, או לאפשר לאחד המתמודדים מטעם
פת"ח לתפוס את השליטה על הרש"פ, ללא רצועת עזה, שהשליטה בה
תוותר בידי חמאס. אם יתקיימו בחירות, על פי הסקרים של
PCPSR ארגון הטרור חמאס ינצח בהן. אם לא יתקיימו בחירות
ואחד המתמודדים של פת"ח יצליח לגבור על שאר יריביו ולתפוס
שליטה ברש"פ, יו"ר הרש"פ החדש יהיה נעדר לגיטימיות.