|
פרסומי PMW
|
שכתוב ההיסטוריה ברש"פ: מטבע שקל יהודי משנת 66 לספירה הוא "מטבע פלסטיני עתיק"
|
מאת איתמר מרכוס ונאן ז'אק זילברדיק
14/03/2012
|
|
|
|
|
|
|
שכתוב ההיסטוריה ברש"פ:
שקל יהודי משנת 66 לספירה
הוא "מטבע פלסטיני עתיק"
ו"חלק מהמורשת התרבותית הפלסטינית"
איתמר מרכוס ונאן ז'אק זילברדיק
|
"שקל ישראל [שנה] א'" |
|
"ירושלים הקדושה"
[New York Post, 10/03/2012] |
מטבע שקל מיהודה משנת 66 לספירה, השנה הראשונה למרד היהודי ברומאים, נמכר עבור 1.1 מיליון דולר בשבוע שעבר במכירה פומבית בניו יורק. הכיתוב "שקל ישראל [שנה] א'" מוטבע בקדמת המטבע בכתב עברי קדום, והמילים "ירושלים הקדושה" מופיעות בצידו האחורי. [New York Post, 10/03/2012]
בכתבה על המכירה הפומבית, תיאר עיתון הרש"פ היומי את המטבע העברי מתקופת בית שני כ"מטבע פלסטיני עתיק," המהווה "חלק מהמורשת התרבותית הפלסטינית." את המטבע, עם הכיתוב העברי הקדום, ניתן לראות בצד שמאל.
"מבט לתקשורת פלסטינית" תיעד כי הרשות הפלסטינית מפרסמת באופן תדיר הכחשות לקיומו של עבר יהודי בארץ ישראל. עם זאת, הכתבה הזו שונה; בעוד שהכתבה טוענת כי המטבעות העבריים שנמצאו בישראל הם "חלק מהמורשת התרבותית הפלסטינית," היא גם מכירה במשתמע בכך שיש לעם היהודי היסטוריה בארץ ישראל, בהזכירה את המרד ברומאים.
הכתבה מוסיפה כי מכירת המטבעות העבריים העתיקים מנוצלת לצורך "אג'נדה פוליטית" יהודית. הרש"פ, אשר לא מכירה בזכות הקיום של ישראל ורק לעיתים מכירה בכך שהמדינה אכן קיימת, מגדירה כ"אג'נדה פוליטית" כל הוכחה ארכיאולוגית לכך שלישראל עבר קדום בארץ:
"[המכירה הפומבית] מהווה הזדמנות לחוקרים יהודים ומערביים לרתום את המרד היהודי ברומאים בפלסטין לטובת אג'נדה פוליטית, ולקשור בין המרד המקומי הזה לבין הקמת מדינת הכיבוש הישראלי."
|
"יהודה השבויה" |
כמו כן, טענת עיתון הרש"פ כי המרד היהודי ברומאים בשנים 66 - 70 לספירה התרחש ב"פלסטין" הינה שכתוב נוסף של ההיסטוריה. המרד התרחש ב"יהודה," כפי שניתן לראות במטבע הרומאי בצד שמאל. המטבע נטבע לרגל הניצחון הרומאי והחרבת בית המקדש השני בשנת 70 לספירה, ומופיעות עליו המילים "Judea Capta," שמשמעותן "יהודה השבויה."
הרומאים שינו את השם "יהודה" ל"פלשתינה" אחרי מרד בר כוכבא בשנת 135 לספירה, 65 שנים מאוחר יותר. הם שינו אותו לא בעקבות הימצאותה של אוכלוסייה מקומית שכינתה את עצמה "פלסטינית," אלא בניסיון להרחיק יהודים מאדמתם, כעונש על המרד.
להלן הכתבה בעיתון הרש"פ על המכירה הפומבית של מטבעות עבריים עתיקים, שנאמר כי הם "חלק מהמורשת התרבותית הפלסטינית":
"ב-8 במרץ הנוכחי (2012) בעיר ניו יורק יוצע מטבע פלסטיני עתיק למכירה פומבית בכמיליון דולר.
מדובר במטבע של שקל עשוי כסף, שנטבע במאה הראשונה לספירה, במהלך המרד היהודי שהיה בפלסטין בתקופת השלטון הרומאי.
למרות היות המטבע - שהוא חלק ממה שידוע כאוסף 'שושנה' - פלסטיני, העניין בו הוא בעיקר מצד קבוצות יהודיות או כאלה התומכות בישראל, שמסתכלות על המורשת הפלסטינית במבט אידיאולוגי-פוליטי... על פי הערכות [בית] המכירה הפומבית... 950,000 דולר [הוא המחיר המשוער של] ...שקל הכסף, אשר נטבע זמן קצר לאחר המרד היהודי ברומאים, שהחל בחודש מאי בשנת 66 לספירה. הוא היווה אבטיפוס לכל סוגי השקלים שנטבעו בהמשך. מהאבטיפוס הראשון ניצלו רק שני מטבעות, אחד מהם מנוקב, והשני, זה שיוצע במכירה הפומבית, ללא פגם. הנהלת מוזיאון ישראל הביעה רצון להשיג את המטבעות מאוסף שושנה, וקראה למשקיעים ולאנשי עסקים לקנות כמה מטבעות שהם יכולים, ואחר כך לתרום אותם למוזיאון, או לתת אותם למוזיאון בהלוואה לטווח ארוך...
ההכרזה על הצעת אוסף שושנה [למכירה] - אשר כולל מטבעות פלסטיניים
שקרוב לוודאי נגנבו והוברחו מפלסטין לחו"ל - מהווה הזדמנות לחוקרים יהודים ומערביים לרתום את המרד היהודי ברומאים בפלסטין לטובת אג'נדה פוליטית, ולקשור בין המרד המקומי הזה לבין הקמת מדינת הכיבוש הישראלי במאה העשרים. בדרך כלל, הפלסטינים והערבים אינם מגלים עניין בעתיקות הקשורות לתקופה זו מסיבות בלתי מובנות ובלתי משכנעות, תוך שהם מושפעים מהתעמולה הישראלית והציונית, למרות שהן [העתיקות] חלק מהמורשת התרבותית הפלסטינית.
[אל-חיאת אל-ג'דידה, 04/03/2012] |
|
|
|
|
|
|
|
|