הטלוויזיה הפלסטינית חוזרת לשדר קמפיין ערבי
המציג מחבלות כמודל חיקוי עבור נשים
איתמר מרכוס ונאן ז'אק זילברדיק
במהלך חודש מאי, טלוויזיית הרשות הפלסטינית חזרה לשדר סרטון וידאו שהופק על ידי קמפיין טלוויזיוני כלל-ערבי והופץ בארצות ערביות שונות. הסרטון ששודר מספר פעמים בטלוויזיה הפלסטינית במסגרת תוכנית בשם "האישה למופת", מציג בין היתר את המחבלת דלאל מוגרבי, כמודל לחיקוי עבור נשים.
כפי שדווח על ידי "מבט לתקשורת פלסטינית", מדובר בסרטון ששודר בסוף 2010 ביותר מ-50 ערוצי טלוויזיה ערבים, ביניהם גם הטלוויזיה הפלסטינית, כחלק מקמפיין שנועד להעצמת האישה בעולם הערבי.
הסרטון מציג מספר דמויות נשיות כדמויות מופת. כל אחת מהן מייצגת תכונה נעלה אחרת (כגון אישתר סמל הפריון וקליאופטרה סמל הפיקחות). אחת הדמויות האלה היא דלאל מוגרבי, אשר התפרסמה בעולם הערבי בעקבות השתתפותה בפיגוע טרור רצחני שבו נהרגו עשרות אזרחים ישראלים. דמות נוספת המוצגת בסרטון היא אל-ח'נסאא', בת המאה השביעית, הידועה בכך שהיא קיבלה בשמחה את הידיעה על מות ארבעת בניה כ"שהידים" בשדה הקרב.
הקטע הוא חלק מקמפיין "הידיים הלבנות - הקמפיין התקשורתי הגדול ביותר למען ענייני האישה", שהופק על ידי 'איחוד מפיקי הטלוויזיה הערביים' (APUTV), על פי אתר הקמפיין באנגלית
(http://www.whitehandsc.com/en/component/content/72.html?task=view; נבדק לאחרונה ב-21/05/11).
בעת ש"מבט לתקשורת הפלסטינית" דיווח לראשונה על קמפיין זה, אתר הקמפיין ציין בעמוד שלו את קרן האו"ם לענייני אוכלוסין (UNFPA) כאחד מנותני החסות לו. בעקבות חשיפת "מבט לתקשורת הפלסטינית" את תכני הקמפיין ואת שותפות האו"ם בהפקתו, פרסמה קרן האו"ם לאוכלוסין (UNFPA) הודעה המתנערת ממעורבותה בקמפיין הזה. באותו זמן הוסר הסמל של קרן האו"ם לאוכלוסין (UNFPA) מאתר הקמפיין.
תחת השם "אישה לדוגמה", הקליפ מציג מספר נשים ערביות לאורך ההיסטוריה, כשהוא מייחס לכל אחת מהן תכונה ייחודית או הישג בולט. דלאל מוגרבי, שב-1978 הובילה את התקפת הטרור הקטלנית ביותר נגד ישראל שבה נהרגו 37 אזרחים, זוכה להוקרה בסרטון כדמות מופת בנושא "השהאדה" (מות קדושים באסלאם) ו"הבסת התוקפנות." אל-ח'נסאא', משוררת בת המאה השביעית, שחגגה את מות השהידים של ארבעת בניה בקרב, מובאת בסרטון כדוגמה ל"עמידה איתנה" ול"שהאדה ונתינה."
האתר מסביר כי "נשים הן שותפות הכרחיות ושחקניות חשובות בפיתוח החברה", ומציין כי אחת ממטרות הקמפיין היא "ציון דוגמאות של נשים בולטות שהגישו שירות מעולה לחברה".
האתר ממשיך ומציין כי "חברות מציינות בגאווה דוגמאות של אישים בולטים, ושמות אותם באור הזרקורים, כדי לקבל מהן השראה לדורות הבאים. חברות ערביות, כמו חברות אחרות, מעלות על נס דמויות בעלות תכונות של נתינה בתחומים שונים, ואין דבר נעלה יותר מנשים מצטיינות [בתכונות אלה] בחברות שלנו, משום שהן דוגמאות מצוינות לחיקוי על-ידי מבוגרות או צעירות. נשים אלה עשויות להיות פועלות חקלאיות, מורות, רופאות, מהנדסות, מדעניות, עורכות-דין, פעילות בכל תחום בין אם חברתי או פוליטי. הן אלו שמקריבות, ובכל המקרים הן האמהות!"
[http://www.whitehandsc.com/en/component/content/51.html?task=view ]
אתר הקמפיין באנגלית מציין כי "איחוד מפיקי הטלוויזיה הערביים (APUTV) עובד תחת חסות הליגה הערבית, ובאמצעות מועצת שרי ההסברה הערביים." כן הוא מציין כי משרדיה של APUTV ממוקמים בקהיר, מצרים.
להלן תמליל סרטון הקמפיין, המציג נשים לדוגמה שהתפרסמו עקב פעילות טרור או מות-שהידים, כדמויות מופת:
טקסט על המסך:
"האישה למופת"
מנחת התוכנית:
"האישה היא בסיס הקיום.
אהבה − אישתר − סמל הפריון והעדפת הזולת (אלה בבלית)
רצון − קליאופטרה − בינה ופיקחות (מלכת מצרים)
חוכמה − בלקיס, וזנובייה − לחימה (מלכת שבא ופלמירה)
כוח עמידה − אל-ח'נסאא' − השהאדה והנתינה (משוררת מהמאה השביעית שחגגה את מותם של ארבעת בניה בקרב)
אומץ − בנת אל-אזואר − וכוח האמונה (משוררת ערביה שלחמה נגד האמפריה הביזנטית במאה ה-7)
השהאדה − דלאל מוגרבי − והבסת התוקפנות. (מחבלת שהובילה פיגוע שנרצחו בו 37 ישראלים)
מאבק − ג'מילה בוחירד − וחירות האדם (אלג'יראית שלחמה נגד הקולוניאליזם הצרפתי)
חירות, נתינה, סבלנות, הקרבה, חיים, נאמנות − 'הידיים הלבנות.'
למענה, למעננו, למען חברה השואפת לנתינה − 'קמפיין הידיים הלבנות.'"
טקסט על המסך:
"הקמפיין התקשורתי הגדול ביותר למען ענייני האישה."
[הטלוויזיה הפלסטינית (פת"ח), שודר מדי שבוע בנובמבר-דצמבר 2010;
וכן בתאריכים 5,12,19,26/05/2011] |