הטלוויזיה הפלסטינית מציגה את ישראל
ככובש קולוניאליסטי זר, לא מדינה לגיטימית
איתמר מרכוס ונאן ז'אק זילברדיק
|
[הטלוויזיה הפלסטינית (פת"ח),
שודר לראשונה ב-2 במרץ,
ושוב ב-21 וב-29 באפריל, 2012] |
הטלוויזיה הפלסטינית שידרה לאחרונה מספר פעמים קליפ המציג באופן סמלי את היהודים בתור זרים ללא כל קשר היסטורי לאדמת ישראל. ישראל מוצגת בקליפ כמדינה קולוניאליסטית זרה, ללא זכות קיום, הנמצאת באותה קטגוריה עם שליטי העבר הרומאים, הצלבנים והבריטים. על פי התיאור "ההיסטורי" בקליפ הזה, המתאים לאידאולוגיה של הרשות הפלסטינית, לא קיימת היסטוריה של עם יהודי בארץ, ואת מקומו תופס "עם פלסטיני" קדום, המסומל על-ידי אישה בלבן, אשר עמדה בפני שלושה שלטונות זרים, והיא תתגבר ותנצח גם את השלטון הישראלי הגס.
הקליפ שודר שלוש פעמים בחודשים האחרונים. הוא הופיע לראשונה בטלוויזיה הפלסטינית ב-2 במרץ, ושודר שנית ושלישית ב-21 וב-29 באפריל.
תיאור מפורט של הקליפ מהטלוויזיה הפלסטינית
הקליפ מציג אישה שלפי הנראה מייצגת את "הפלסטינים הקדומים" (או יתכן שאת המוסלמים), והיא עוברת בתחנות שונות בהיסטוריה של הארץ - כשהיא למעשה מחליפה את מקומו של העם היהודי בהיסטוריה. בתחילת הקליפ האישה מוצגת בסצנה שלווה והרמונית, כשהיא מאכילה יונים. לפתע מוטרדת השלווה, הציפורים מתפזרות ועל התמונה משתלט הכובש הרומאי (תמונה זו למעשה מייצגת את כיבוש יהודה על ידי הרומאים והחרבת בית המקדש ב-70 לספירה.) לאחר שהאישה בורחת מהחייל הרומאי הקדום, היא נתקלת בחייל צלבני (המייצג את הכיבוש הצלבני של הארץ במאה ה-11), אחר כך היא נתקלת ובורחת מחייל בריטי, ולבסוף היא עוברת על פני יהודי (חובש כיפה) המתייחס אליה בגסות וזורק עליה סיגריה בוערת.
|
|
האישה בורחת מפני החייל הרומאי |
השלטון הצלבני |
|
|
האישה בורחת מפני החייל הבריטי |
האישה בורחת מפני היהודי |
בסצנת הסיום, האישה הבורחת, המייצגת את "פלסטין", מסיימת את מנוסתה כאשר מגיע המושיע שלה רכוב על סוס - הוא צלאח א-דין "החדש" (צלאח א-דין היה הכובש המוסלמי אשר הביס את הצלבנים וגירש אותם מן הארץ) - והוא מושיט את ידו ועוזר לה לעלות להר. הוא מסמל את בוא המושיע אשר "ישחרר את פלסטין" מהשלטון היהודי-ישראלי. בסיום הקליפ האישה עומדת בפסגת ההר וכבר אינה בורחת מאף אחד. עמידה זו מסמלת כי כשם שיתר השליטים הזרים נעלמו, כך גם השלטון הישראלי יעלם.
|
|
צלאח א-דין משחרר את "הפלסטינים" |
האישה על פסגת ההר, ישראל איננה |
כאמור, האישה ככל הנראה מסמלת "עם פלסטיני קדום", והדמויות האחרות מסמלות שליטים זרים שונים ששלטו באדמת ישראל. יהודים- ישראלים מתוארים בקליפ כשליט הזר התורן, בעת הנוכחית, אשר יובס ויסולק כמו הרומאים, הצלבנים והבריטים.
רקע וניתוח
הקליפ מבטא בסמלים את החלק הבסיסי ביותר באידאולוגיית הרש"פ. הפלסטינים טוענים כי הם אומה קדומה אשר חיה בארץ, והם עומדים על כך שהיהודים בישראל הם נטע זר קולוניאליסטי, שאין לו קשר היסטורי לארץ. בהתאם לכך, הם טוענים כי לישראל אין כל זכות להתקיים כמדינה.
להלן דוגמאות לביטויים של אידאולוגיה בסיסית זו של הרש"פ, המציגה את ישראל, ללא קשר לגבולותיה, כנטע זר קולוניאליסטי אשר אין לו זכות קיום:
"קולוניאליזם: פלסטין הייתה נתונה לכיבוש בריטי לאחר מלחמת העולם הראשונה בשנת 1917, ולכיבוש ישראלי בשנת 1948."
["חינוך לאומי לכתה ו'", עמ' 16, ספר לימוד של הרש"פ הנמצא בשימוש כיום.
http://www.pcdc.edu.ps/textbooks/watanyeh_G6.pdf,
נבדק לאחרונה ב-03/05/2012]
כתב בטלוויזיה הפלסטינית: "העם הפלסטיני הוא המקור והישראלים הם הזרים אשר המציאו אותם ונזרעו בתוך אדמה לא להם."
[הטלוויזיה הפלסטינית (פת"ח), 11/12/2011]
"מדינת האפרטהייד הישראלית... השלום אינו מעניין אותה כלל וכלל, מפני שהיא לא יותר מפרויקט אימפריאליסטי, שמנהיגיו רוצים לבצר את יסודותיו של הפרויקט הזה על חשבון בעלי האדמה המקוריים, העם הפלסטיני."
[אל-חיאת אל-ג'דידה, כותב הטור עאדל עבד אל-רחמן, 04/11/2011]
"המדינה הציונית היא נטע בלתי טבעי, תוצר של פרויקט קולוניאליסטי-התנחלותי של גירוש [התושבים המקוריים] ויישוב [תושבים זרים במקומם]. היא נקבעה כעובדה בשטח לטובת מטרות קולוניאליסטיות באזור חיוני, על חשבון האינטרסים של העם הפלסטיני והאומה הערבית."
[אל-חיאת אל-ג'דידה, כותב הטור עאדל עבד אל-רחמן, 04/11/2011]
תוכנית בטלוויזיה הפלסטינית "מדיה קפה" בדיון על שימוש במונחים שמשרתים את העם הפלסטיני.
המנחה בטלוויזיה הפלסטינית לאורח, סופר ועיתונאי- פרופסור מוהנד עבד אל-חמיד: "בוא נראה כמה מונחים שהעיתונאים ברובם טועים בכך שהם משתמשים בהם בכתבותיהם ובכתיבתם."
רשימה של מונחים "מוטעים" עם צורתם ה"תקינה" בה צריך להשתמש, מופיעה על המסך:
[מונח שגוי:] "ישראל" - [מונח תקין:] "הכיבוש הקולוניאליסטי הישראלי"
[הטלוויזיה הפלסטינית (פת"ח), 08/09/2011]
"על הציונים להכיר באופן פומבי, מול העולם, כי אין ליהודים קשר לאדמה הערבית הפלסטינית, שעל חורבותיה קמה התוכנית הקולוניאליסטית הציונית ההתנחלותית המיישבת והמגרשת, המיוצגת על ידי מדינת האפרטהייד הישראלית."
[אל-חיאת אל-ג'דידה, כותב הטור עאדל עבד אל-רחמן, 27/05/2011]
בתוכנית ההיסטוריה בטלוויזיה הפלסטינית "עדים ועדויות," חוקרים מבטאים את אמונתם כי הציונות הייתה חלק מתוכנית קולוניאליסטית:
החוקר הפלסטיני ח'אלד עאיד: "המפעל הציוני כולו הוא מיסודו מפעל של התנחלות, שהחל בשלהי המאה ה-19. הוא היה ועודנו מבוסס על הבאת מהגרים יהודים, השתלטות על הקרקעות הערביות בפלסטין בכל האמצעים האפשריים, והקמת מושבות."
החוקר הלבנוני מסעוד זאהר: "המפעל הציוני הוא חלק בלתי נפרד מהתוכנית האימפריאליסטית להשתלט על המולדת הערבית ועל חלקים נוספים של העולם. התקופה הזו של התוכנית האימפריאליסטית הייתה עדה לכל הסוגים של פשיזם, נאציזם, ציונות, דיקטטורה ומשטרים צבאיים - כל אלה שירתו את תוכנית האם האימפריאליסטית. הציונות, כמו הפשיזם, הנאציזם, הדיקטטורה והמשטרים הצבאיים, לרבות אלה הערביים, שירתו - ועדיין משרתים - את התוכנית הזאת."
[הטלוויזיה הפלסטינית (פת"ח), 19/05/2011]
יועצו הפוליטי של ראש הממשלה סלאם פיאד, עומר אל-ר'ול:
"ישראל היא מדינה שקמה על בסיס תוקפנות וקולוניאליזם. היא חיה על מצב תמידי של דם, מלחמה ואלימות."
[הטלוויזיה הפלסטינית (פת"ח), 08/04/2011]
"הפרופסור סמיח חמודה מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת ביר זית, הציג ניתוח של מחקרי הנשיא מחמוד עבאס בנושא האידאולוגיה הציונית... הנשיא [עבאס] קשר בין הציונית לאימפריאליזם, תוך שהוא בוחן את הסיבות לצמיחת הציונות באמצעות ניתוח מדעי של החברה האירופית ובעיית היהודים באירופה, וקושר זאת בשאיפות המערביות במזרח הערבי. הוא הוסיף: 'במחקרי הנשיא, התנועה הציונית אינה יהודית או נובעת מרצונותיהם של היהודים עצמם, אלא תנועה קולוניאליסטית אימפריאליסטית שרצתה להשתמש ביהודים ולגייס אותם לטובת התוכניות הקולוניאליסטיות המערביות."
[אל-חיאת אל-ג'דידה, 27/07/2010] |